Tuesday, November 24, 2009

Kisah Gajah dan Empat Orang Buta



Pernahkah anda mendengar cerita gajah dan 4 orang buta? kisah ni mempunyai byk pengajaran yg berguna kpd kita semua.aku ringkaskn utk tatapn sume.

Disebuah kampung terdapat 4 org buta yg ingin mengetahui rupa sang gajah yg selalu mereka ini dengar suarenye.
Pada satu ari, 4 orang buta ini diberi kesempatan utk menguraikan tentang sang gajah. Waktu yg diberikan kepada mereka tidak lama, hanya 1 minit je.Mereka ni pun pergilah mengelilingi sang gajah yg sedang mkn..

Dimulai dari orang buta pertama, dengan wajah bersemangat dia memilih bahagian depan, ternyata yg dia raba adalah belalainya. Dengan kagum dia mbayangkn bhw gajah itu bulat, panjang, keras dan agak lentur seperti ular.
Orang buta ke2, tidak mensia-siakan kesempatan 1 minit itu utk memegang sang gajah. Dia pun mraba telinga gajah, otaknya menyimpulkan bhw gajah itu seperti kipas, tipis, lebar dan bergerak-gerak.Kini tiba giliran orang buta yang ke3, dia menuju ke bahagian tengah, dipegangnya badannya gajah. Setelah dia mraba dia tpinga-pinga kerana katanya gajah itu seperti tembok. Keras,tinggi dan luas.Kini tiba pula giliran orang buta ke4, tanpa mlengah2kn waktu yang hanya satu minit, dia pun memilih bahagian belakang, aitu kaki gajah. Setelah dia mraba-raba dan amati, ternyata baginya gajah itu seperti batang pohon besar, tinggi, bulat dan kokoh.Satu minit pun telah berlalu, kemudian mereka paparkan hasil pengamatan mereka itu pada suatu forum dengan judul "Gajah dan Kebenaran".

Ada 4 kesimpulan yang diberikan oleh 4 orang buta,tiap2 orang buta meyakini akan kebenaran apa yang mereka pegang,amati & rasakan, masing-masing tidak mau mengalah akan kebenaran yang diyakini, mereka tidak mau disalahkan oleh satu sama lainnya.

Ini adalah cth thadap apa yang terjadi pada agama kita sekarang ini, semua firqoh, golongan, mazhab menganggap dirinya yang paling benar dan yang lainnya sesat atau salah. Akhirnya mereka saling menuding, saling mhancurkan antara yang satu dengan yang lainnya dengan dalil kebenaran masg2.padahal jika mereka saling merasai semua bhgn(andaikn keempat2 org buta td berubah tempat sebyk 4x), pasti mereka akan jumpe kebenaran yg sama .

Demikianlah kebenaran yang dicari selalu berselimutkan tanda tanya, sehinga terjadi jurang2 perbezaan sesama islam. Janganlah kita larut dalam perbezaan, temukan kesamaan, dgn melihat suatu hal yang sama, maka kedamaian mudah didapatkan. Perbezaan itu adalah berkah jika dipandang dr sudut yg positif..

aku akan smbung pada lg satu kisah

4 comments: